#boek
Meer dan de feiten
Literaire non-fictie gold lang als een stiefkindje van zowel de journalistiek als de literatuur. Maar daar is de laatste jaren verandering in gekomen. De boeken van auteurs als Geert Mak, Annejet van der Zijl en Frank Westerman bestormen de bestsellerlijsten, worden bekroond met literaire prijzen en worden in vele landen vertaald. Hoogste tijd voor een boek dat deze ‘nieuwe’ stroming in kaart brengt.
In Meer dan de feiten ondervragen de journalisten Van Bergeijk en Ceelen dertien spraakmakende Nederlandstalige non-fictieauteurs tot in de kleinste details over hun vak. Wie zijn deze auteurs? Waarom kiezen ze voor deze manier van werken? Welke onderwerpen vinden ze interessant? Welke technieken gebruiken ze? Wat zijn hun schrijfroutines? Deze fascinerende serie gesprekken is een goudmijn voor wie alles wil weten over non-fictie schrijven.
Dit boek bevat gesprekken met Hugo Borst, Stella Braam, Martin Bril, Jan Brokken, Joris van Casteren, Lieve Joris, Judith Koelemeijer, Joris Luyendijk, Geert Mak, Rudi Rotthier, Gerard van Westerloo, Frank Westerman en Annejet van der Zijl.
‘Monumentaal omdat het voor het eerst is dat dit aparte genre zo uitgebreid in de spotlight staat, én omdat het ook werkelijk een goed inhoudelijk boek is geworden, waarin het vooral om het schrijversvak gaat, en minder om de glitter en glamour van het auteurschap.’
Boeken
‘Meer dan de feiten is behalve lezenswaardige vakliteratuur voor journalisten ook op te vatten als een impliciete kritiek op de staat van de journalistiek anno 2007.’
De Leeuwarder Courant
‘Beantwoordt de vraag waar de boom in literaire journalistiek vandaan komt.’
Trouw
‘Van Bergeijk en Ceelen hebben het serieus aangepakt, hun vorm is streng, ze stellen iedereen dezelfde vragen, waardoor meteen duidelijk wordt hoe sterk de ondervraagden afwijken in hun aanpak. […] Het levert bij elkaar een groepsportret op van journalisten die ons de werkelijkheid op een andere, nieuwe, indringende manier leren kennen dan de media doorgaans doen.’
Het Parool
‘Meer dan de feiten biedt een interessant en inspirerende kijk op een vaak taai wordingsproces.’
De Journalist