VPRO-GIDS
1997
|
COUCH POTATO (december)
VAN COPKILLER TOT CRIMEFIGHTER
Vijf jaar geleden was de rapper Ice-T zo'n beetje Public Enemy
No. 1 in de Verenigde Staten. Die betiteling had hij te danken
aan zijn song "Cop Killer", dat zou aanzetten tot het
om zeep helpen van gewelddadige politieagenten. Cop Killer zorgde
voor ongekende verontwaardiging onder met name conservatief Amerika
(toenmalig vice-president Dan Quayle wijdde menig toespraak aan
de vermeende invloed van rapteksten) en Ice-T's platenmaatschappij
putte zich uit in goedkope excuses. Er kan een hoop gebeuren in
vijf jaar. Vandaag heeft Ice-T zijn eigen televisieserie op prime-time
bij NBC, de meest populaire zender van het land. En dat programma
- door hem zelf bedacht - gaat notabene over een bekeerde crimineel
die de strijd aanbindt met de misdaad. Vreemd genoeg ziet Ice-T
hierin geen enkele tegenstrijdigheid en ook zijn aanhang ziet
niets merkwaardigs in Ice-T turned crime-fighter: "De
rapgemeenschap is juist ontzettend blij voor me. Ze staan helemaal
achter me". En Ice-T's metamorfose tot rechtzinnige burger
lijkt nog lang niet ten einde. Gevraagd of hij een rol voor zichzelf
ziet weggelegd in het meest brave van alle televisiegenres, de
sitcom, zegt hij: "Als ik net zoveel geld verdien als Tim
Allen (best betaalde sitcom ster van dit moment) dan ben ik de
grappigste motherf***er op televisie."
MICKEY MOUSE MAAKT COMEBACK
Voor het eerst sinds 1959 wordt er een nieuwe serie animatiefilmpjes
voor televisie geproduceerd met Mickey Mouse in de hoofdrol. De
legendarische muis maakte zijn debuut in 1928 op het witte doek,
maar kreeg zijn grootste bekendheid als televisieheld in het programma
The Mickey Mouse Club dat van 1955 tot 1959 werd vertoond. Sindsdien
deed Mickey Mouse - afgezien van de talloze herhalingen op televisie
en enkele filmrol - vooral dienst als pretpark icoon en logo van
de Walt Disney Company. Met de wekelijkse serie MouseWorks komt
daar binnenkort verandering in. Net als Mickey, zullen overigens
ook de onsterfelijke Donald Duck, Minnie Mouse, Goofy en Pluto
hun comeback maken.
ZELFABSORPTIE
"Seinfeld is de ergste, laatste ademtocht van de Reaganeske,
weifelende, materialistische, narcistische, banale zelfabsorptie",
schreef The New Republic recentelijk over de nu al jaren best
bekeken sitcom van Amerika. Het weekblad zal zich er dan ook op
verheugen dat Jerry Seinfeld deze maand het besluit zal nemen
al dan niet met zijn "show about nothing" te stoppen.
En alleen het feit dat de komedie wellicht zal ophouden
|
te bestaan, is genoeg reden voor een paginagroot interview met
de maker in The New York Times. Dat is ook nu weer niet zo verwonderlijk
want Seinfeld is vooral in New York ongekend populair: Seinfeld,
dat zich in The Big Apple afspeelt, trekt met herhalingen (!)
meer kijkers dan het avondnieuws van de drie grote zenders bij
elkaar. Zoals dat gaat met televisiesterren, beklaagt Seinfeld
zich in het interview er vooral over dat de critici zijn programma
niet leuk meer vinden. En dat terwijl het publiek alsmaar groter
wordt. Waarom dan toch ophouden met het programma dat de Times
omschrijft als draaiend rond "de aardse en nietszeggende
gebeurtenissen in de oppervlakkige levens van vier volstrekt egoïstische
New Yorkers?" Seinfeld: "Ik wil op het hoogtepunt ermee
ophouden. Niets is treuriger dan een sitcom die te lang blijft
doorsudderen." Wat hij ook besluit, het heeft "niets
met geld" te maken, meldt de ster die een miljoen dollar
per aflevering toucheert.
ZWANGERE VAMP IS NIET SEXY
Amerika is nog maar net bekomen van de live uitgezonden Bostonse
au-pair rechtszaak, of een volgend high-profile proces
smeekt alweer om aandacht. Actrice Hunter Tylo heeft een rechtszaak
aangespannen tegen Spelling Entertainment, de productiemaatschappij
achter razend populaire soapseries als Dallas, Beverly Hills 90210
en natuurlijk Melrose Place. Tylo speelde een rol in die laatste
serie maar raakte zwanger. Derhalve kon ze volgens Spelling haar
rol van "sexy vamp" niet meer naar behoren vervullen
en werd de deur gewezen. Tylo maakt zich hier boos over en betwijfelt
of zwangerschap een probleem zou zijn voor haar rol. In die opstelling
wordt ze gesterkt door het feit dat haar opvolgster inmiddels
ook zwanger is en (nog) niet ontslagen. Deze week kreeg Tylo hulp
uit onverwachte hoek. Haar tegenspeelster in de serie, steractrice
Heather Locklear, werd als getuige opgeroepen. Ondanks hevige
bezwaren van haar werkgever, deed Locklear openhartig uit de doeken
hoe ze vorige maand een dochter baarde en tijdens haar zwangerschap
rustig door kon blijven werken: met behulp van stand-ins, camouflage
en special effects werd haar zwangerschap onzichtbaar gemaakt.
Locklear die in de serie een dom blondje speelt kreeg de lachers
op haar hand toen ze moeite had te formuleren wat haar acteertechniek
behelst. "Ik knipper wat met mijn ogen en geef me bloot",
was het antwoord tenslotte. Een vernietigende getuigenis voor
Spelling, zo luidde het oordeel van het legertje legale experts
op televisie.
RATTENPOEP IN DE KEUKEN
De lokale avondjournaals in Amerika denken doorgaans hun kijkersquota
te moeten binnenhalen met de laatste moord en verkrachting of
anders wel middels gedenkwaardige items als "Escalators that
Kill" en "The Great Pantyhose Test". Maar in Los
Angeles trekt het aan CBS geaffilieerde station KCBS-TV nu al
wekenlang enorme kijkcijfers met slechts één onderwerp:
de kwaliteit van het eten in restaurants in de tweede stad van
Amerika. Een vier maanden omspannend onderzoek van het station
bracht schokkende cijfers aan het licht: zo'n dertig procent van
de etablissementen in de stad voldoet niet aan de normen van de
Keuringsdienst van Waren. Razende reporter Joel Grover legde met
een verborgen camera enkele van de meer schokkende bevindingen
vast: kakkerlakken op het vlees dat een dag lang buiten de koelkast
ligt en vervolgens wordt geserveerd en rattenpoep in de keuken
van een vooraanstaand restaurant. En het meest schokkende was
nog wel dat alhoewel de Keuringsdienst van Waren op de hoogte
was van de niet zo frisse omstandigheden, de betreffende restaurants
niet werden gesloten. KCBS-TV verdient een extra pluim voor het
uitzenden van de onthullende beelden omdat een soortgelijk onderzoek
vorig jaar resulteerde in een rechtszaak waarbij het station ABC
werd veroordeeld tot 5,5 miljoen (later verlaagd tot drie ton)
schadevergoeding wegens het "oneigenlijk gebruik" van
een verborgen camera.
Jeroen van Bergeijk
|
|
Copyright © 1998 Jeroen van Bergeijk. All rights reserved. Alle rechten voorbehouden. Dit document mag niet verder worden verspreid en verveelvoudigd zonder schriftelijke toestemming van de auteur. Dit document kan verschillen van de gepubliceerde versie. |