VPRO-GIDS
1997
|
COUCH POTATO (januari)
MURDER SELLS
Wanneer je als Amerikaan je beeld van de wereld uitsluitend aan
de televisiejournaals van de drie grote zenders zou ontlenen,
zou je niet meer over straat durven. Het televisienieuws op ABC,
CBS en NBC wordt verzorgd door de lokale afdelingen. Vandaar dat
nieuws altijd lokaal nieuws betekent. Een willekeurige avond in
New York. CBS opent met een moord in Brooklyn; een verslaggever
doet live verslag vanaf de plaats des onheils. Het tweede onderwerp
betreft een poging tot ontvoering in Long Island en het derde
gaat over een begraafplaats in Queens waar een lijk door een onbekende
is opgegraven en weggehaald. NBC doet het geheel anders. Hier
begint de uitzending met de ontvoering, gaat vervolgens over op
de moord, en behandelt dan de lijkenpikkerij, terwijl ABC opent
met het slechte weer om vervolgens de drie andere delicten aan
de orde te laten komen. Internationaal nieuws wordt er in dertig
seconden doorheen gejaagd, maar ook buiten Amerika blijkt de wereld
uitsluitend gewelddadig. Zo gaat het elke avond. Er valt altijd
wel een moord, verkrachting, overval of andere 'act of violence'
te melden. Voor serieus, landelijk nieuws ben je aangewezen op
CNN of andere 'special interest' zenders of programma's.
MEDIA OVER MEDIAHYPE
Twintig cameraploegen en een dikke honderd verslaggevers uit alle
delen van de wereld streken in het rustieke plaatsje Boulder,
Colorado neer om dé moord van de afgelopen maand te verslaan:
die op JonBenet Ramsey, een zesjarige 'beauty queen'. Er was geen
ontkomen aan. Twee weken lang beheerste het verhaal de televisiejournaals
|
en voorpagina's van zowel sensatie- als serieuze kranten. De familie
van het meisje riep via CNN de natie en de politie op de moordenaar
te vinden. Na twee weken werd er een arrestatie verricht: een
paar medewerkers van een fotolaboratorium hadden gruwelijke politiefoto's
achterover gedrukt en aan de sensatiekrant The Globe verkocht.
De huizen van familieleden, kennissen, verre vrienden en zakenpartners
van het slachtoffer werden door de media belaagd. Elk meisje dat
ooit aan miss verkiezingen voor kinderen had meegedaan werd geïnterviewd.
Inwoners van Boulder konden niet meer over straat zonder door
journalisten te worden aangesproken. Het vreemde van die onontkoombare
mediahype was dat er helemaal niets te melden viel. Er deden zich
in al die tijd geen noemenswaardige ontwikkelingen voor. Het enige
nieuws dat er te melden viel was nieuws over... de mediahype.
Na de oproep van de ouders bij Larry King trok de familie zich
terug en huurde een PR-agent in die ervoor moest zorgen dat alleen
'voor de familie gunstige beelden' naar buiten kwamen. Diens communicatie
met de pers bestond slechts uit berichten op een speciaal opgezette
website op Internet. Het belangrijkste wapenfeit van de PR-agent
was de choreografie van de begrafenis van het kind en de daarop
volgende kerkdienst. Talkshows gingen over hoe kranten over de
zaak berichtten, kranten schreven analyses over waarom deze moord
zo'n populair onderwerp van talkshows was. Ondertussen zijn boeken
en films in de maak.
KLEINE CRIMINALITEIT LEIDT TOT GROTE
De media in New York lopen momenteel weg met burgemeester Rudolph
Giuliani. De man is om de andere dag in het nieuws. Giuliani slaat
zich nogal op de borst - het is verkiezingsjaar - omdat zijn beleid
ervoor heeft gezorgd dat de afgelopen paar jaar het aantal geweldsmisdrijven
in de stad spectaculair is gedaald. Dit komt doordat de politie
consequent zogeheten quality of life overtredingen aanpakt:
urineren in het openbaar, bezit van marihuana, agressieve straatverkoop,
zwartrijden in de metro etc. Mensen die dit soort overtredingen
begaan worden nu consequent opgepakt. Deze kleine criminelen worden
ondervraagd over onopgeloste misdaden in hun buurt, hetgeen volgens
de burgemeester tot resultaten leidt. Maar belangrijker is de
redenering dat kleine criminaliteit tot grote leidt. Wanneer je
kleine criminelen opsluit, kunnen ze ook niet overgaan tot ernstiger
vergrijpen. Zo heeft het beleid er bijvoorbeeld er in geresulteerd
dat steeds minder criminelen wapens dragen omdat de kans dat je
daarmee wordt gepakt groter is geworden. En als je geen wapen
hebt, kun je ook niemand doodschieten. Kortom, New Yorkers voelen
zich veiliger op straat, beweert de burgemeester. Dit beleid leidt
er concreet bijvoorbeeld toe dat zwervers voortdurend worden opgejaagd.
Maar niemand vraagt zich af waar ze naartoe moeten, laat staan
dat er oplossingen voor het daklozenprobleem worden gezocht. En
vorige week zag ik in één week hoe vijf agenten
twee kinderen geboeid afvoerden na een diefstal in een warenhuis
en hoe in de metro twee agenten een zwartrijder met getrokken
pistolen benaderden. Ik weet niet of ik me hierdoor zoveel veiliger
voel. Maar ik loop in New York nu zestien procent minder kans
vermoord te worden in vergelijking met vorig jaar.
AMERIKA'S FAVORIETE ZOON
Er worden jaarlijks in Amerika duizenden moorden gepleegd, maar
niet elke moord haalt het landelijke nieuws. Als je beroemd bent,
kun je er echter zeker van zijn dat de aandacht op je wordt gevestigd.
Zoals Bill Cosby, die samen met zijn vermoorde zoon op de cover
The New York Times, Time en natuurlijk alle roddelbladen van Amerika
belandde. Waarom? Omdat het volgens Time tot de verbeelding spreekt
dat "Amerika's favoriete vader zijn zoon verliest."
Voor televisiekijkend Amerika was de moord zo schokkend omdat
men het gevoel had Ennis Cosby te kennen. Het personage Theo Huxtable
uit The Cosby Show was tenslotte op hem gebaseerd. De beelden
van de vermoorde Ennis Cosby - badend in zijn eigen bloed - waren
al op televisie te zien voordat de identiteit van het slachtoffer
bekend was en voordat de familie Cosby over de gebeurtenis was
ingelicht. Iets wat in geen enkel bericht over de moord op Ennis
Cosby ontbrak was het gegeven dat het misdrijf plaats vond in
'een van de veiligste buitenwijken van Los Angeles'. Dat maakte
het nieuws des te schokkender. Er werd overigens op dezelfde dag
dat Ennis Cosby stierf nog een moord in Los Angeles gepleegd.
Een meisje, van haar middelbare school op weg naar huis, werd
op klaarlichte dag in een stadsbus doodgeschoten. Dat gebeurde
in een buurt die niet zo best bekend staat. Daarover niets in
het avondjournaal.
SMAKELOZE GRAPPEN
De Ark Trust is een stichting die geweld tegen dieren in de media
wil tegen gaan. De organisatie stelt jaarlijks een lijst op van
programma's die zich aan "anti-animal messages" hebben
schuldig gemaakt. De standaardmededeling op de aftiteling van
films en televisieprogramma's, dat er geen dieren zijn mishandeld
tijdens de opnames, is voor deze pressiegroep niet voldoende.
Men protesteert ook tegen fictief geweld tegen dieren. In The
Cosby Show werd volgens de stichting op "onverantwoordelijke
en genadeloze wijze" een schildpad verbrand. In Spin City
was de dood van een politiehond de aanleiding voor "goedkope
ongein". En ook de "smakeloze grappen" in de comedy
serie Boston Common over een kalkoen die bezwijkt na nuttiging
van een overdosis cranberry saus stuitten op verontwaardiging.
Jeroen van Bergeijk
|
|
Copyright © 1998 Jeroen van Bergeijk. All rights reserved. Alle rechten voorbehouden. Dit document mag niet verder worden verspreid en verveelvoudigd zonder schriftelijke toestemming van de auteur. Dit document kan verschillen van de gepubliceerde versie. |