|
DRIE UUR LANG SERIEUS OORLOG Saving Private Ryan "The finest war movie of our time", heet het in The New York Times terwijl The Washington Post het houdt op "this is the greatest war movie ever made". De Amerikaanse media zijn unaniem in hun lof over Steven Spielbergs oorlogsfilm Saving Private Ryan. De film opent met beelden die ik in ieder geval nooit meer zal vergeten. Het is 6 juni 1944: D-Day. De landingsvoertuigen met doodsbange, kotsende Amerikaanse soldaten arriveren op Omaha Beach in Normandië. Nog voordat de bootjes het strand bereiken, vallen de eerste doden al onder het spervuur van Duitse mitrailleurposten in de duinen. Soldaten springen in paniek in het water en verdrinken prompt omdat hun uitrusting te zwaar is. Eenmaal op het strand vallen de manschappen bij bosjes. Iemands arm wordt van zijn lichaam geblazen. Verdwaasd pakt hij het ledemaat op. Een soldaat wiens ingewanden in het zand liggen jammert om zijn moeder. Een kogel verdwijnt in een helm, het bloed spuit alle kanten op en de jongen valt als een zak aardappelen op de grond. De herrie is oorverdovend: door het kanonvuur en de voorbij fluitende kogels kan niemand elkaar verstaan. Dit is hel op aarde. Dit is hoe de landing op Omaha Beach moet hebben aangevoeld voor de arbeidersjongens uit Brooklyn en de boerenknechten uit Iowa - een landing waarbij alles mis kon gaan wat maar mis kon gaan en waarbij duizenden Amerikanen stierven.
Het gruwelijk schouwspel is zo overtuigend omdat het lijkt gefilmd
door een oorlogsfotograaf. Met een schokkerige camera staat iemand
midden in de aktie te filmen, niet vanuit de lucht of vanachter
de linies, maar vanuit het standpunt van de soldaten. Is dit een
Spielberg film? Is dit bloederige inferno gemaakt door de sentimentalist
die ons E.T. en Jurassic Park bracht? Als we al niet op Spielbergs
andere, diepere kant waren voorbereid met Schindler's List had
ik het nooit geloofd.
Net als in Schindler's List gebruikt
Spielberg een typisch Hollywood plot om het gruwelijke inzichtelijk
te maken. In dit geval draait het verhaal rond een zekere James
Ryan (Matt Damon), die in één week zijn drie broers
aan het oorlogsgeweld heeft verloren. Waarop de hoogste generaal
besluit dat zulks slechte PR is en dat de laatste Ryan als de
bliksem naar huis moet. Een probleem: men weet dat hij zich achter
de linies bevindt, maar niemand weet waar. En dus wordt Captain
John Miller (Tom Hanks) en zijn bataljon, die zojuist de slachtpartij
op het strand hebben overleefd, het Franse platteland ingestuurd
om Private Ryan te vinden.
D-Day was voor het laatst op grote
schaal verfilmd in The Longest Day (1962). De hoofdpersoon van
die film was John Wayne. En misschien zegt dat al genoeg. The
Longest Day was een film over onbevreesde helden waarmee je je
kon identificeren. Het was een aktiefilm waarbij je dacht: D-Day
dat was cool, dat zou ik ook wel hebben willen zijn. Saving
Private Ryan daarentegen roept de enige logische reaktie op: moeder,
mag ik naar huis. In plaats van de stoere Wayne is de hoofdrol
hier weggelegd voor de lievige Tom Hanks, die een personage speelt
dat voor de oorlog notabene een leraar Engels in een plattelandsstadje
was. Het knappe van Spielberg is dat hij alle clichés van
de oorlogsfilm vermijdt. Hanks bataljon bestaat niet uit doorgedraaide
mafkezen die grappen makend de strijd ingaan zoals we dat kennen
uit films als Apocalypse Now (1979) of The Big Red One (1980).
Het zijn doodgewone jongens die met weerzin aan hun opdracht beginnen
(waarom is het leven van Ryan meer waard dan dat van een andere
soldaat vragen ze zich terecht af). Ze vechten niet omdat ze helden
zijn, maar omdat ze moeten. En anders dan de typische oorlogsfilm,
kent deze geen happy end: slechts een enkel personage overleeft
de weerzinwekkende gevechten.
Ik weet niet of Saving Private Ryan
de beste oorlogsfilm aller tijden is. Ik weet wel dat deze film
als eerste een poging doet een van de belangrijkste gebeurtenissen
uit de 20ste eeuw op een oprechte, realistische manier in beeld
te brengen. Of zoals oorlogsinvalide Paul Fussell het zei in The
Washington Post: "deze film is zo onverbiddelijk in zijn
ontstellende eerlijkheid dat elke Tweede Wereldoorlog veteraan
trillend en huilend de bioscoopzaal zal verlaten."
|
Copyright © 1998 Jeroen van Bergeijk. All rights reserved. Alle rechten voorbehouden. Dit document mag niet verder worden verspreid en verveelvoudigd zonder schriftelijke toestemming van de auteur. Dit document kan verschillen van de gepubliceerde versie. |